A szépség hajszolása
A nő helyzetét a történelemben rendkívül erős ellenmondások jellemzik. A legmagasabb megdicsőülés és a legmélyebb elátkozottság! Így volt ez mindig. A női eszmény erősen inogva áll az emberiség és a történelem képében. Egyszer a fellegekbe emelik, majd teljesen durva, sértő módon degradálják őket. Könyvtárnyi köteteket írtak a nőkről és szépségükről, és micsoda teljesen eltérő és ellentmondásos felfogásokkal találkozhatunk. Ha a Szentírást vesszük alapul, ebben is micsoda ellentmondó nőeszméket találunk. Például, ha Jákob két feleségét nézzük, Ráchelt és Leát. Ráchel, a szép és kedves, aki rabul ejti Jákob szívét. Lea pedig az erős asszony képét szimbolizálja, aki 10 fiút szül Jákobnak és ezzel naggyá teszi a családot. Vagy egy másik példa: mennyire más nőeszményt jelent Ráháb, az idegen szajha, aki befogadta és elrejtette Izrael kémeit Jerikóban és így megmentette házát és családját a pusztulástól. De ott van ellenpontként a kurtizánok, jósnők és boszorkányok sorsa. Ők stigmákat hordtak, azáltal, hogy mások voltak, mint az akkori „normálisnak” titulált nők. A ferde nőkép nem csak ma él, hanem végigvonult a kultúrák és a történelem korszakain. Ebben az esetben a nő, mint a férfiak nemi ösztönének „tárgya” szerepel. A nő ugyanis a férfi igények csillapításának soha ki nem apadó forrása. Ezt már a kezdetektől számtalan költeményben megörökítették, értem ezalatt, a költészetet, a képzőművészetet, de még a zenét is. A nő egy érték és ugyanakkor eszköz is. Ezért vetették már a történelem előtti kortól kezdve a nőt rabságba, uralkodtak felette és kihasználták saját céljaikra, de ugyanakkor féltek is tőle. Sok férfi nem kíván mást a nőtől, mint, hogy szép legyen és rendelkezésre álljon igényei kielégítésére. „Szépnek lenni minden körülmények között, ezt szeretné elérni minden magára és környezetére igényes nő.”[1] A XX. században is, de a XXI. században már kiemelten foglalkozik a média az emberek figyelemfelkeltésével, „szórakoztatásával”. Egyre nagyobb szerepet játszik életünkben az ilyesfajta tájékoztatás, legfőképpen a nők körében. Szinte naponta jelennek meg új reklámok, a sok pletykamagazinokról nem is beszélve. Csak úgy ontja ránk a média az újabbnál- újabb kozmetikai termékekről szóló vagy az egészséges ételekről szóló reklámokat. Miért is választottam ezt a témát? Titokban mindnyájan szépek szeretnénk lenni és ezért képesek vagyunk mindent megtenni. Engem is sokszor befolyásolt és egy kicsit még mindig hagyom magam befolyásolni a média által. Persze nem arra gondolok, hogy én is híres emberekre akarok hasonlítani és hajlandó vagyok ez ügyben, akár kés alá is feküdni. De, én is hiszek néha a reklámok által hirdetett különféle diétáknak és szépségápolási cikkeknek. Tapasztalataim alapján a legtöbb ilyen hirdetés csak kevés valós sikerrel kecsegtet. Mindannyian erősek, szépek, és okosak akarunk lenni, de ez nem mindegyikünknek adatik meg. Szeretnénk, ha csak körülöttünk forogna a világ, de a realitás természetesen más. Azt táplálják belénk mindenhonnan, hogy csak soványan lehetünk boldogok és sikeresek. Azt, hogy aki sovány, csak az nézhet ki jól, és a világunk csak azokat szereti valamennyire, akik jól néznek ki. Pedig a legfontosabb az egészség és nem az, hogy ki, hogyan néz ki. Ha test és lélek nincs egyensúlyban, akkor az ember megbetegszik. Ilyen szembetűnő betegség a fiatalok körében, a mostanában egyre nagyobb „divatnak” örvendő testkép- és ennek következményeként az evészavar. Ez a betegség a férfiak körében is egyre gyakoribb, de még mindig a nők vezetnek testhosszal. Nők millió szeretnének hasonlítani a magazinok által prezentált nádszál karcsú modellekre és nem riadnak vissza még az önsanyargatástól sem, hogy megközelítsék a hőn áhított ideált. Szeretnék rávilágítani, hogy ez a probléma mára már világméretűvé vált, a plasztikai sebészet fénykorát éli, az anorexia és a bulímia népbetegséggé, szinte divattá vált. Arról nem is beszélve, hogyan esnek áldozatul híres modellek, színészek és átlagemberek a szépség hajszolásának. Ez a probléma napjaink fogyasztó társadalmában egyre nagyobb méreteket ölt, és egyre több odafigyelést igényel. Fontos kérdésnek tartom, hogy mi lesz így a nők egészségével? Miért hisznek egyre többen ezeknek a hazugságoknak? Mi lesz a nőkkel a jövőben, ha követik ezeket a reklámokat? Az ilyen reklámok hatására mennyire marad egy nő nő? Eltűnik-e az identitásunk, ha mindenhonnan hamis képet kapunk arról, hogy mitől nő egy nő?
[1] Dorothée Bourgués - A szépség nagykönyve , Alexandra Kiadó, Budapest, 2004, 76.o.